Merre kanyarogjon a vonat?

Született már blogbejegyzés az asztalról, a vonatok digitális üzemmódjáról és mindenféle előkészületekről. De merre is kanyarogjon a vonat, amikor az asztal beépül?

 

Elvárások

Korábban megtanultam, hogy nem szabad érzelmi alapon dönteni, pláne műszaki témakörben. Amikor még ceruzával skiccelgettem már voltak terveim. Persze érzelmi alapon.

  • A régi síneket mindenképp fel kell használni, ha már kibírtak egy dobozban 30 évet. (Persze a fővonal nem ebből épül, de egy kis körre azért jó lesz.)
  • Legalább 3 vonatnak kell futni párhuzamosan. Mert mi lesz ha három gyerek (két gyerek + apuka) egyszerre szeretne játszani.
  • Kell angol-váltó (hivatalos nevén átszelési-kitérő)
  • Kell szénfelvevő hely
  • Kell hosszú peron
  • Kell mellékállomás
  • Kell híd
  • Kell sok híd
  • Kell sok híd és alagút
  • …és kell sok további izgalmas részlet: függőleges támfal, két hegy, párhuzamos sínek és egyedül kanyargó szakaszok.

Feladtam magamnak a leckét, de nekiálltam és elkezdtem rajzolgatni. Hogy el ne vesszen, lefényképeztem a rajzaimat. Visszanézve mindegyik rajz csak 3 kör egymás körül. Ezzel így nem haladunk…

 

SCARM

Ha már mindennap számítógépeket nézegetek, talán találhatok egy vasúti pálya tervezőt. És meg is lett: SCARM a neve. Az általam használt síntipus és méret mellett segít kanyarodni és emelkedni. Nem tudsz a szabványos ívnél karcsúbbat rajzolni és az emelkedőn is kiírja, hogy ez hány %-os (hány cm az emelkedés 1m hosszon). Állítólag 2-3%-nál meredekebb emelkedés nem előnyös/hatákony és még csúnyán is néz ki.

Szóval nekiültem és egyik hétköznap vacsora előtt 18.00-kor elindítottam. Raktam a sineket, kanyarodtam, állomás(oka)t éptettem és elkezdtem fáradt lenni. Hajnali 2.30 volt 🙂 8 óra tervezgetés után összeállt egy pályaterv, ami a fenti követelményeknek már majdnem megfelelt. Persze közben sokat tanultam, pl:

  • Optimális esetben 353cm-es sugarú körön fognak szépen futni a járművek. De ehhez 706cm-es átmérő tartozik. Ami meg sok.
  • Ahogy elkezded rakni a normál egyeneseket (166mm) és ebből 10db-ot leraksz, már 1.6m-nél tartasz. És még meg kell fordulni. Ami meg 706cm 🙂
  • Bármekkora helységed van, az biztosan kicsi.
  • Kompromisszumot mindig kell kötni. Kivéve ha épp nem használod a programot és vacsorázol.

 

Szépítés

Amikor elkészültem vele, még számos újabb feladattal találtam szemben magam. Hol legyenek az alagutak? Izgalmas, ha itt bemegy, majd ott kijön. De sokat ne töltsön az alagútban a vonat, mert akkor az olyan, mint a metró. Kicsit legyen izgalmas a vonalvezetés, legyen “Hűha” érzésed, amikor meglátod – pontosabban nem látod meg, hogy hol jön ki.

Ebben a 3D megjelenítő sokat segített, absztrakt módon, de láthattam, hogy hogy fog kinézni élőben. Így:

…élőben persze ennél szebb lesz a fű és több lesz az épület 🙂