Digitális vasútmodellezés

Ez a digitális vasútmodellezés maga a csoda! Pláne ha IT-s vagy és egyébként is vonz az elektronika világa…

 

Régen

Amikor 30 éve először találkoztam a vasútmodellezéssel még 12V-os egyenáramot vezettünk a sínbe és a trafón lévő kar elforgatásával tudtunk gázt adni és az a mozdony ment, amelyik a sínen volt. Ha több volt a sínen, akkor több ment egyszerre. Általában egymásnak…

És mindenki hallott arról a valakiről, akinek a gőzmozdonya füstölt, mert valami olajat rakott bele. De senki nem látta élőben 🙂

Forrás: dampf.vpspro.hu

 

Most – és már pár éve

A világ nyugati felén mindig is voltak unatkozó, pénzes nyugdíjasok. Ők már mobiloznak, interneteznek és többre vágynak mint egy zörgő kis mozdony körbe-körbe. Nekik találták ki a digitális vonatozást. De mit is jelent ez:

  • Több mozdony/szerelvény futhat egyszerre, akár ugyanazok a vonalon is
  • Mozdonyonként vezérelhető a sebesség
  • Minden mozdony több funkcióval rendelkezik, nem csak megy, hanem világít is, hangot ad és fékezetten áll meg
  • Minden egyéb (jelző, kitérő) a központból vezérelhető: nincs irányítópult.

Minden mozdonynak számos paramétere állítható: legkisebb/legnagyobb sebesség, gyorsulás(i görbe), fények és persze a hang. A gőzmozdonynak és a dízeleknek is vannak tipikus hangjai, amelyeket távolról lehet bekapcsolni. Külön gombja van az indulásnak, menetnek és a kanyarban csikorgásnak is…

 

A központ van a központban

Sokáig olvastam, terveztem, hogy miként épül fel a digitális rendszer. A leírások alapján házilag is összerakható egy központ és az áramellátó és a régi mozdony átalakítása. De mi történik ha nem megy a házi rendszer? Sajnos nincs olyan barátom, aki át tudja hozni a mozdonyát vagy akihez átvihetem én a mozdonyomat, hogy kipróbáljuk. Ezért egy komplett rendszert vettem. (A feleségemmel nem ebben az életben fogjuk megbeszélni, hogy ez mennyiben került. De működik!) Z21 + WiFi multimaus + Traxx MÁV mozdony + dekóder. És ez elsőre ment otthon összerakva.

A rendszert felszereltem az asztal aljára, bekötöttem, elvezettem és működésbe lépett a digitalizáció.

 

Emma lányom már használatba is vette

A következő lépés, hogy meglévő mozdonyaimat digitalizáljam és egynél több mozdony futhasson a pályán. Pláne, hogy most még vontatni sem tudok, mert 30 év alatt sokat változott a vagonok összekapcsolási rendszere is. Köszi Tillig 🙂